Trenéři Dukly: Jaroslav Žipaj
A máme tu pokračovaní, tentokrát jsme vyzpovídali trenéra mladších žáků U12 a zároveň učitele tělesné výchovy na základní škole Antonína Čermáka, Jaroslava Žipaje, který v klubu působí jako trenér mládeže už pěknou řádku let.
Jarní část sezóny je v plném proudu, jak hodnotíš přípravu na jarní část sezóny a následné první zápasy?
Jarní sezóně předcházelo velice kvalitní zimní období, ve kterém jsme již tradičně kromě tréninků absolvovali i dvě zimní soustředění (hory - lyže a teambuilding, a herní soustředění v Luhačovicích) a odehráli několik kvalitních utkání se silnými soupeři v Praze i na Moravě. Zajímavou zkušenost nám přinesl i skvěle obsazený halový turnaj v Německu. Konfrontace s tamní fotbalovou školou byla pro nás velice prospěšná i poučná. Všechny tyto zkušenosti ze zimního období se teď snažíme přenést i do zápasů (tréninků) v jarní části sezóny.
Máš ročník, který na podzim přešel z přípravek na větší hřiště. Jak se s tím kluci na podzim poprali?
Přechod na větší hřiště, nebo celkově přechod z kategorie přípravek do kategorie ml. žáků představuje jistý posun ve vývoji kluků do etapy pokročilejšího a specifičtějšího tréninku. Hra na větším hřišti a ve více hráčích klade vyšší nároky na vnímání a vyhodnocováni herních situací, stoupá potřeba větší součinnosti, zvyšuje se rychlost apod. Úkolem nás trenérů je našim hráčům tento posun zprostředkovat co nejpřirozeněji. Na podzim jsme se snažili navázat na kvalitní práci předchozích trenérů a postupně přidávat, nabalovat a zkvalitňovat další věci potřebné ve fotbalovém i mimo-fotbalovém vývoji kluků. Některé z těchto věcí jsme zvládli rychleji a lépe, s některými se pereme dodnes.
S čím si tedy spokojený a v čem by se naopak kluci měli zlepšit?
Většina kluků z našeho systému nám přišla s poměrně slušnou individuální technikou. S tím jsme byli spokojení a především jsme měli na co navázat. I v prvních zápasech bylo vidět, že oproti většině soupeřů máme v práci s míčem navrch. Co se týče toho zlepšování, tak jelikož je fotbal nikdy nekončící proces učení a zdokonalování se, je potřeba se zlepšovat a zdokonalovat neustále a ve všem. I v té zmíněné technice, kde přidáváme další detaily potřebné ke kvalitnějšímu provedení a především ji více orientujeme ke konkrétním herním situacím ve hře, a k našemu hernímu stylu. Teď právě pracujeme na zlepšení koncentrace, vnímání a vyhodnocování herních situací, vylepšujeme herní součinnost kluků a zdokonalujeme spolupráci při získávání míče. Kluky učíme připravovat si a kvalitněji dohrávat přečíslení, zdokonalujeme zakončení a přípravu na zakončení.
Co se obecně nejvíce trénuje v tomto věku?
Jelikož se chceme prezentovat rychlou, dynamickou a kombinační hrou založenou na držení míče, nejvíce trénujeme a zdokonalujeme techniku s míčem ve vztahu k naší hře a ve všech detailech. Jde především o zdokonalování řešení situací 1na1 - jak z útočného, tak i z obranného pohledu, přípravu míče - první dotek, otevřené postavení apod. Dále kluky učíme vyhodnocovat herní situace před tím, než na ně letí míč, a rozhodovat se o další následné akci a nezapomínáme ani na jejich pohyb bez míče a výběr místa v konkrétních herních situacích. Velice důležité v tomto věku je zdokonalovat i skupinové jednání – snaha o vytvoření a dohrávání přečíslení, spolupráce na zisku míče + nastavení I. myšlenky – okamžitého aktivního útoku na míč po jeho ztrátě apod. Toto jsou jenom základní prvky naší fotbalové přípravy. V praxi je toho samozřejmě více a proto jsem rád, že na to máme dva roky :-)
Jak je postavená celá koncepce mladších žáků?
Celá koncepce ml. žáků je postavena na hlavní klubové myšlence – vychovávat člověka (hráče) pro život s láskou k fotbalu. Protože víme, že jen malé procento kluků se bude fotbalem i živit, proto se snažíme co nejvíce propojit klub (fotbal) se školou a rodinou, a otevřeně komunikovat s rodiči i kluky. Kromě fotbalových věcí, třeba i o prospěchu ve škole nebo o chování. Kluky vedeme k úctě a respektu, podporujeme jejich samostatnost a zodpovědnost, a snažíme se udržovat pozitivní a přátelskou atmosféru. Trenérsky vzájemně spolupracujeme nejen v rámci jednotlivých týmů, ale i napříč všemi kategoriemi. O konkrétních bodech fotbalové tréninkové přípravy jsem se zmiňoval v předchozí otázce.
Máš nějaký cíl, kterého bys chtěl s kluky dosáhnout?
Nad všemi menšími a postupnými (třeba naučit a zdokonalit nějaké dovednosti apod.) vyčnívá jeden základní a nejdůležitější cíl – pomoct klukům v jejich fotbalovém i mimo-fotbalovém vývoji.